بلبرینگ, رولبرینگ

تفاوت بلبرینگ و رولبرینگ

تفاوت بلبرینگ و رولبرینگ | برینگ ایران

بررسی تفاوت بلبرینگ و رولبرینگ

عموما اکثر افراد تفاوت بلبرینگ و رولبرینگ را نمی دانند و به غلط همه آنها را بلبرینگ می نامند. اما باید بدانید که این دو قطعه با یکدیگر تفاوت هایی دارد و هر یک مناسب یک دستگاه خاص می باشد.

بلبرینگ از دو کلمه انگلیسی به نام های Ball و Bearing و رولبرینگ از دو کلمه انگلیسی به نام های Roller و Bearing تشکیل شده است.

لطفا چند دقیقه ای تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

تفاوت بلبرینگ و رولبرینگ | برینگ ایران

بررسی تفاوت بلبرینگ و رولبرینگ

شکل ظاهری:

اولین و  مهمترین ترین تفاوت بین بلبرینگ و رولبرینگ از لحاظ ظاهری می باشد. نوع هندسه ساچمه بلبرینگ‌ و رولبرینگ‌ باهم متفاوت است. ساچمه‌ رولبرینگ‌ها استوانه‌ای شکل و ساچمه‌ بلبرینگ‌ها کروی شکل می باشند که مابین رینگ داخلی و خارجی قرار می گیرند.

در بلبرینگ ها سطح تماس ساچمه با رینگ به صورت نقطه ای می باشد. در نتیجه تحمل بار در بلبرینگ ها کم است. همچنین به دلیل کم بودن سطح تماس مقدار اصطکاک کمتر و دورکاری این بیرینگ ها بیشتر است. زمانی که بار وارد شده محوری باشد و سرعت چرخش بالا، از بلبرینگ استفاده می‌شود.

در رولبرینگ ها سطح تماس ساچمه به صورت خطی می باشد که همین امر سبب افزایش سطح تماس ساچمه با رینگ میشود. در نتیجه تنش وارد بر رینگ کاهش و تحمل بار بیرینگ افزایش پیدا می کند. همچنین این افزایش سطح سبب افزایش اصطکاک و کاهش دور کاری این برینگ ها می شود.

تفاوت بلبرینگ و رولبرینگ | برینگ ایران

بررسی شکل ظاهری بلبرینگ و رولبرینگ

تفاوت عمده میان بلبرینگ‌ها و رولبرینگ‌ها | بلبرینگ ایران

بررسی تحمل و میزان استقامت بلبرینگ و رولبرینگ

مواد سازنده:

به لحاظ جنس و آلیاژ تولیدی برینگ‌ها و رول برینگ‌ها، عموما از آلیاژ فولاد یکسانی تولید می‌شوند. اما با توجه به کارآیی و محل مورد استفاده هر برینگ یا رول برینگ ممکن است فولاد آن بر اساس فرمولاسیون خاصی، تحت فرآیند حرارتی سخت شود.

قابلیت تحمل بار:

تفاوت عمده میان بلبرینگ‌ها و رولبرینگ‌ها، به تحمل و میزان استقامت آن‌ها در مقابل بارهای وارد شده برمی‌گردد.

بار وارد شده بر انواع رولبرینگ ها و بلبرینگ ها به دو صورت شعاعی (Radial)  و محوری (Thrust) می باشد که با توجه به کاربرد های متفاوت از آنها در موارد مربوطه استفاده می شوند.

در رولبرینگ ها به دلیل دور کاری پایین تر تحمل بار بیشتر است. اما در بلبرینگ ها دورکاری بالاتر و در نتیجه تحمل بار کمتر می باشد.

نوع بار وارد شده:

بار موجود بر روی دستگاه ها ابتدا به بیرونی ترین لایه بلبرینگ وارد می شود و سپس این فشار به ساچمه انتقال پیدا می کند.

انواع بار رولبرینگ ها و بلبرینگ ها به دو صورت شعاعی (Radial) و محوری (Thrust) می باشد که با توجه به کاربرد های متفاوت از آنها در موارد مربوطه استفاده می شوند.

اگر فشار بار به صورت شعاعی باشد، بهترین قطعه برای تحمل پذیری آن رولبرینگ خواهد بود. در رولبرینگ چون قطعه لغزنده به شکل استوانه می باشد، سطح تماس آنها با لایه ها و بار به صورت خطی می باشد و می تواند بارهای بزرگتر را نیز به خوبی تحمل کند.

اما اگر فشار بار به صورت محوری باشد، بهترین انتخاب بلبرینگ می باشد.همچنین اگر میزان قدرت بار وارده به قطعه کم باشد و هم در جهت شعاعی و هم محوری به آن نیرو وارد کند بهترین و مناسبترین قطعه برای دفع آن بلبرینگ خواهد بود. ساختار بلبرینگها به گونه ای است که فقط می توانند بارهای کوچک را دفع کنند.

این مقاله در گروه پژوهشی شرکت آرمان روشن تجارت راد (بلبرینگ ایران) تهیه و گردآوری شده است.

بهترین شرکت وارد کننده انواع قطعات صنعتی | بلبرینگ ایران

خرید قطعات صنعتی باکیفیت در بلبرینگ ایران

جهت مشاوره و خرید انواع یاتاقان با مشاوران ما تماس بگیرید.

با تشکر از همراهی شما

تحریریه بلبرینگ ایران

راههای ارتباطی و تماس با برینگ ایران

فروشگاه
آدرس: تهران، خیابان امیرکبیر، کوچه ناظم‌الاطبا شمالی، پاساژ تهران، طبقه دوم، پلاک ۱۲۲
02166760983

دفتر مرکزی
آدرس: تهران، خیابان سپهبدقرنی، کوچه حقیقت طلب، پلاک ۳
۰۲۱۸۸۹۲۰۵۹۶

دریافت مشاوره سریع با مدیریت فروش

09031915592

4.2/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 1 =