مقدار روانکاری بیرینگ
روانکار به تسهیل حرکت نسبی سطوح در تماس با یکدیگر کمک میکند و باعث کاهش اصطکاک و سایش میان آنها می گردد. روانکارها به صورت مادهای جامد، نیمه جامد، مایع یا گاز هستند.
روانکاری جامد
روانکاری مایع
روانکاری در بیرینگ ها یک عامل اساسی در تضمین عملکرد مناسب و عمر طولانی بلبرینگ و رولبرینگ ها می باشد؛ از همین رو برای روانکاری یک بیرینگ (به خصوص بیرینگ هایی با قفسه پرسکاری شده به خاطر حساسیت فوق العاده بالا) باید بسیار دقت کرد.
از مشکلات روانکاری می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- روانکاری کم
- روانکاری زیاد
- روانکار نا مناسب
- استفاده از روانکار آلوده
♦ روانکاری کم بیرینگ
در صورتی که روانکار کم تزریق شود، فاصله ای که قفسه پرسکاری شده با عنصر غلتان دارد فاقد جایگاه مناسب روانکار خواهد بود و چون لقی بین قفسه و عنصر غلتان عدد بسیار کوچکی است، عنصر غلتان با قفسه در تماس خواهد بود و تماس آنها با هم بدون روانکاری بین عنصر غلتان و قفسه اتفاق می افتد. در نتیجه این تماس بی نهایت سایش و سپس دما اتفاق می افتد و عمر کاری بلبرینگ کاهش پیدا میکند.
♦ روانکاری زیاد
هنگامی که روانکار زیادی تزریق شود، از آنجایی که قفسه با ورق با ضخامت پایین ساخته میشوند، در معرض فشار زیاد ناشی از حجم روانکار زیاد دچار دفرمگی و از دست دادن فرم خود میشود.
در نتیجه دو مورد از اهداف مهم خود را نمیتواند انجام بدهد از جمله:
- عنصر غلتان را در مسیر مجاز و درست خود نمی تواند هدایت کند و باعث می شود عنصر غلتان به سمت لبه ها هدایت شود و یا از مسیر خود خارج شود و از فضای بین رینگهای داخلی و خارجی خارج شود.
- هنگامی که قفسه فرم خود را از دست میدهد، مقطع کروی قفسه در اثر فشار بیضی میشود و در بعضی نقاط فاصله به شدت کم میشود و در نقاطی دیگر فاصله زیاد میشود و در نتیجه به دلیل سرعت ساچمه، از آن خارج میشود.
♦ روانکار نامناسب بلبرینگ
روانکاری مناسب است که در شرایط حاکم بر بلبرینگ، از منظر پارامترهای نوع آلودگی (مقدار آلودگی، میزان دما، میزان ارتعاش، میزان فشار سیستم، میزان سرعت سیستم)، بتواند به اهداف مد نظر ما در حوزه روانکاری به درستی عمل کند. شرایط حاکم بر بلبرینگ معمولاً از برداشت دو نوع پارامتر تعریف میشود.
- عوامل بیرونی حاکم بر بلبرینگ (شرایط محیطی، شرایط ماشین، ضایعات ماشین در اثر کارکرد مانند: براده ها، ضایعات، نفوذ روانکارهای نامناسب دیگر از سایر مکانیزمها)
- شرایط داخلی بلبرینگ (سرعت، دما، فشار و …). روانکاری که بتواند در این دو شرایط وظیفه و رسالت خود را که ممانعت از ورود آلودگی ها و کاهش اصطکاک میباشد را انجام دهد، روان کار مناسب میباشد.
روانکار خوب ممکن است در کاربرد های مختلف، متفاوت باشد ولی در هر کاربردی باید مناسب ترین باشد.
حساسیت قفسه های پرسکاری شده به روانکار نامناسب به صورتی است که هنگامی که روانکاری نامناسب باشد، یعنی نمی تواند مانع ورود آلایندهها و آلودگی ها به سیستم شود و در نتیجه آلودگیهای جامد را به خود می گیرد و با خود بر عناصر غلتان وارد میکند و داخل لقی ها و فضاهایی که مجاز هستند روان کار قرار داشته باشد.
♦ استفاده از روانکار آلوده
اگر روانکاری آلودگی با خود حمل کند، نمیتواند آن ثبات و چسبندگی لازم را داشته باشد و نمیتواند منافذ را به درستی پر کند و بلبرینگ به درستی روانکاری نمیشود و در نتیجه باعث سایش، اصطکاک، افزایش دما، دفرمگی و شکستی قفسه میشود. قفسه های پرسکاری شده به دلیل استحکام بالایی که دارند و شرایط خوبی که برای حفظ روانکار ایجاد میکنند، معمولا ترجیح داده میشود در ماشینهای با سرعت های پایین و متوسط استفاده شود، زیرا یکی از بزرگترین معضلاتی که در ماشین ها با سرعت های پایین وجود دارد، بحث رساندن روانکار مناسب به عناصر غلتان است.
این قفسه ها به دلیل اینکه فضای مناسبی ایجاد میکنند، ترجیح خوبی دارند تا در ماشین هایی استفاده شوند که سرعت های عملکرد آن ها بر اساس عامل سرعت، در دسته سرعت پایین (low speed ، very low speed) قرار میگیرند. وجود روانکار در فضای بین قفسه ها و عناصر غلتان به مثابه یک بالشتک نرم عمل میکند که میتوانند در برابر بارگذاری های ارتعاشی در عملیات های پر ارتعاش از برخورد و ضربه زدن عنصر غلتک به قفسه جلوگیری کند. در نتیجه یکی دیگر از کاربردهایی که این قفسه ها استفاده در ماشین هایی که دارای ارتعاش هستند، میباشد.
این مقاله در گروه پژوهشی شرکت آرمان روشن تجارت راد (بلبرینگ ایران) تهییه و گردآوری شده است.